Włączyłeś aplikację do medytacji. Wchodzisz w stan zen. W następnej chwili: czy wyłączyłem żelazko? Czy skończyło mi się mleko? Czy odpisałem na SMS-a do siostry? Tak, jeśli podczas medytacji zdarza Ci się błądzić myślami, nie jesteś sam.

Jeśli lista zakupów wpadnie w wir porannej medytacji, istnieją proste sposoby, aby wrócić na właściwe tory. Mandy Millan, założycielka firmy FLO Wellbeing, mówi, że pierwszym krokiem jest bycie miłym dla siebie. "To świetnie, że zauważyłeś, że twój umysł błądzi podczas medytacji" - mówi Mandy. "Oznacza to, że jesteś świadomie przebudzony i będziesz w tym coraz lepszy. Nadal obserwuj swoje myśli i zauważaj, czy twój umysł błądzi".

Ważne jest, aby nie postrzegać wędrówki umysłu podczas medytacji jako "błędu". "Kiedy po raz pierwszy zaczynasz, większość ludzi czuje, że popełnia błędy, ponieważ ich umysł stale wędruje" - mówi Mandy. "Jednak to właśnie w tym tkwi prawdziwa magia. Jesteś swoim własnym obserwatorem" - mówi. "Dzięki medytacji te myśli stopniowo się spowolnią. Będzie to potem widoczne w twoim codziennym życiu i będziesz miał kontrolę nad wyborem swoich myśli dzień po dniu. To bardzo potężne!".

Oddychaj - Po pierwsze, ponownie skup się na swoim oddechu. "Połącz się z głębokim oddechem" - radzi Mandy. "Zauważ, jak wypełnia on ciało. Spróbuj przestawić swój umysł na to powolne, stałe tempo przepływu oddechu".

Poczuj - "Zauważ swoje ciało siedzące lub leżące. Rozpoznaj każdy kontakt skóry z otoczeniem. Odczuj wszelkie doznania fizyczne. Zauważ wszelkie napięcia i oddychaj do tych obszarów".

Słuchaj - "Połącz się z dźwiękami, które wprowadzają cię w obecną chwilę" - radzi Mandy. Tak, nawet jeśli jest to hałas z budowy na zewnątrz. Cokolwiek pomoże ci połączyć się z teraźniejszością".

Mówiąc bardziej ogólnie, istnieje kilka wspólnych blokad, na które ludzie natrafiają podczas praktykowania medytacji. "Upewnij się, że masz realistyczne oczekiwania" - mówi Mandy. "Lepsze poznanie siebie i zdobycie panowania nad własnym umysłem może zająć trochę czasu. To tak jak uprawianie nowego sportu! Bądź cierpliwy wobec siebie".

Ważne jest również, aby - podobnie jak w przypadku nowego sportu - być konsekwentnym w swoich ćwiczeniach. "Mózg jest jak każdy inny mięsień w ciele - trzeba go trenować, aby go wzmocnić. Naprawdę trzeba trenować umysł, aby stać się zdyscyplinowanym". Więcej praktyki oznacza, że nie znajdziesz swojego umysłu błądzącego podczas medytacji tak często - i zauważysz go bardziej, gdy tak się stanie.

Wypróbuj tę krótką medytację

Jeśli chcesz w prosty sposób zresetować się podczas stresującego dnia pracy, krótka medytacja może załatwić sprawę. "Wyjdź z biura i usiądź na świeżym powietrzu, na łonie natury" - radzi Mandy. "Usiądź w ciszy na kilka minut i zwróć uwagę na swój oddech. Skup się na tym, gdzie oddech jest najbardziej widoczny, np. w nosie, klatce piersiowej lub brzuchu. Zauważ, że dźwięki wokół Ciebie wciągają Cię w obecną chwilę. Za każdym razem, gdy umysł błądzi, zauważ to i cierpliwie powróć do oddechu. Praktyka ta wzmacnia nasz mięsień uwagi i zdolność do zauważania, a jednocześnie pomaga nam nie dać się złapać na błądzenie umysłu. Wystarczy pięć minut dziennie, aby zacząć odczuwać pewne korzyści."

Chcesz zacząć? Tutaj możesz posłuchać jednej z medytacji FLO Wellbeing. Dadzą Ci one tyle samo skupienia, co poranna latte z podwójnym shotem.

Chcesz wzmocnić zarówno swoje ciało, jak i umysł? Dowiedz się, dlaczego nie powinieneś bać się treningu siłowego tutaj

O Mandy

Mandy jest założycielką FLO Wellbeing i od piętnastu lat praktykuje i uczy pilatesu oraz medytacji. FLO Wellbeing to australijska firma zajmująca się wprowadzaniem ruchu i mindfulness do miejsca pracy poprzez grupowe sesje pilatesu, jogi i mindfulness, a także edukację poprzez indywidualnie dopasowane warsztaty i odosobnienia.