Streszczenie

Kiedy przestałeś kochać siebie? Co uniemożliwiło Ci bycie w relacji z własnym "ja"? Ten artykuł analizuje, dlaczego ważne jest, aby zacząć łączyć się z samym sobą. Przedstawia różne sposoby, dzięki którym możesz stać się swoim bliskim przyjacielem.

Terapia może pomóc Ci uzyskać wgląd w siebie. Połącz się z naszym terapeutą tutaj!

"Pokochaj siebie najpierw, a wszystko inne wpadnie do kolejki. Naprawdę musisz kochać siebie, aby cokolwiek osiągnąć na tym świecie".

- Lucille Ball

Pomyśl o czasie, kiedy powiedziałeś sobie "kocham cię". Czy to było w tym tygodniu, czy w zeszłym miesiącu? Czy miałaś to z całego serca na myśli? Często spędzamy nasz czas próbując sprawić, by inni nas lubili i akceptowali za to, kim jesteśmy. Możesz wyjść poza swój sposób, aby pomóc i wesprzeć innych. Robić dla nich rzeczy, które sprawią, że będą szczęśliwi i zadowoleni. Ale czy zastanawiałeś się, co by się stało, gdybyś włożył prawie tyle samo wysiłku dla siebie? Jakie zmiany byś zauważył?

Gdy dorastamy, jesteśmy uwarunkowani, aby pamiętać o innych podczas robienia czegokolwiek. Zdobywanie dobrych ocen poprzez ciężką naukę, bycie wystarczająco dobrymi dziećmi dla naszych rodziców i opiekunów, itd. Skupiamy się głównie na innych wokół siebie niż na własnym ja. Dla większości osób, podróż do wewnątrz zaczyna się pod koniec okresu dojrzewania. To właśnie wtedy skupiają się na tym, czego chcą dla siebie. Z wiekiem próbujemy znaleźć to, co czyni nas wyjątkowymi. Jest to jedna z najważniejszych rzeczy, które robimy dla siebie.

Co oznacza relacja z samym sobą?

W skrócie, relacja z samym sobą oznacza głębsze zrozumienie tego, co lubisz, jakie są Twoje potrzeby i pragnienia. Oznacza to bycie swoim własnym ulubionym towarzyszem. To nie wynika z tego, jak inni mogą pomóc ci to spełnić, ale jak ty sam możesz znaleźć sposób na zaspokojenie tych potrzeb.

Zamiast czekać, aż inni będą cię walidować, waliduj siebie. Oznacza to, że traktujesz siebie z życzliwością i akceptujesz siebie w całości; to, co dobre i to, co złe. Relacja z samym sobą zaczyna się od tego, że identyfikujesz to, co sprawia, że jesteś kochany i zapewniasz to samo. Oznacza to wzbogacanie, pielęgnowanie i wspieranie siebie poprzez trudności życiowe.

Czy skupianie się na sobie jest egoistyczne?

Zostaliśmy przywiezieni przez wiadomości, że robienie rzeczy dla siebie jest samolubne. Byliśmy świadkami, jak ludzie wokół nas rezygnowali z części siebie dla innych. Robią rzeczy zgodnie z tym, jak chcą inni, zamiast szukać wewnątrz tego, czego naprawdę chcą. W tym procesie kwestionują to, jak i co im pomaga lub daje im szczęście. To pozostawia nas z żalem, winą, rozczarowaniem.

Mieć związek z samym sobą pomaga ci rozpoznać, co pracuje dla ciebie, a co nie. Pomaga zrozumieć, jak wiele możesz dać innym, nie drenując i nie osłabiając siebie. To tak jak w metaforze: "Nie można nalewać z pustego kubka". Nadawanie priorytetu sobie nie oznacza, że rezygnujesz z robienia rzeczy dla innych lub unikania kompromisów. Oznacza to uhonorowanie tego, co działa dla ciebie i ustalenie granic dla tego, co nie działa.

Sposoby na nawiązanie relacji z samym sobą

Rozpoczęcie podróży w kierunku zwrócenia się do wewnątrz i skupienia się na sobie może na początku wydawać się dużym zadaniem. Ważne jest, aby wiedzieć, dla kogo się to robi! Oto kilka sposobów, w jaki możesz rozpocząć i wzmocnić relację z własnym ja.

#1 Świadomość

Najważniejszym krokiem jest bycie świadomym siebie. Obejmuje to twoje myśli, uczucia, działania, a nawet twoje intencje i wyzwalacze. To pomoże Ci zanurzyć się w swoim wewnętrznym bogatym świecie i mieć lepszy wgląd w to, kim jesteś.

#2 Samoopieka

Poświęcanie czasu i zwracanie uwagi na swoje potrzeby jest jednym z najlepszych sposobów, aby być swoim własnym sprzymierzeńcem. Zacznij od zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb, takich jak zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości snu i odpoczynku, robienie przerw i właściwe odżywianie się. Niezbędna jest również higiena psychiczna. Możesz to zrobić, będąc mniej krytycznym wobec siebie, wyznaczając granice i dając czas swojemu umysłowi na relaks.

#3 Akceptacja

Wybór siebie pomimo swoich doświadczeń życiowych, myśli i działań (lub ich braku!) jest jednym z najtrudniejszych, a zarazem najbardziej satysfakcjonujących. Wewnętrzny krytyk może wskazać setki niepowodzeń, błędów i wad. Ale zaakceptowanie ich i spojrzenie na to, jak daleko zaszedłeś, pomimo tego, czyni cię silniejszą osobą.

Wypisz rzeczy, które uważasz za wyzwanie dla siebie. Zamiast walczyć z krytycznym głosem, postaraj się go wysłuchać i uznać jego obecność. Akceptacja może zmniejszyć intensywność tego głosu i ostatecznie pomóc Ci lepiej nim zarządzać.

#4 Bezwarunkowa miłość

Szukamy bycia kochanym bez żadnych warunków czy oczekiwań. Chcemy być kochani za to, kim jesteśmy. Jedynym sposobem na rozpoznanie, co to jest, jest kochać siebie bez żadnych warunków.

Myśli typu: "Będę kochać swoje ciało tylko wtedy, gdy uda mi się schudnąć tyle, ile ważę", "Będę bardziej pewna swoich możliwości, gdy dostanę ten awans" są sposobami stawiania sobie warunków. Te przeszkadzają w kochaniu siebie za to, kim jesteś teraz. Zacznij od codziennego wypowiadania afirmacji na swój temat.

#5 Przestań wywierać na siebie presję

Oczekiwania ze strony bliskich, przyjaciół i pracy mogą sprawić, że poczujesz się obciążony. Często próbując wpasować się w kubełki tego, jak inni będą o mnie myśleć, jeśli nie spełnię ich potrzeb, odsuwasz się od spełnienia swoich własnych.

Twoje własne cele mogą czuć się przytłaczające, jeśli są ogromne i nierealistyczne. Nie spiesz się. Porozmawiaj ze sobą, aby zrozumieć, co jest dla ciebie właściwe w danej chwili.

#6 Poszukaj pomocy

Skupienie się na sobie i zwrócenie się do wewnątrz może być zaskakujące i otwierające oczy. Praca z terapeutą pomoże ci poczuć się bezpiecznie i uzyskać wsparcie. Może on poprowadzić Cię w poruszaniu się po tym nieznanym terytorium. Terapeuta może delikatnie pomóc w odkrywaniu i pracy nad tymi aspektami siebie, które mogą Cię ograniczać. Pracuje on z Tobą i w Twoim własnym tempie, zamiast poganiać Cię w tym procesie. Możesz sprawdzić naszych ekspertów i połączyć się z nimi tutaj.

Wnioski

Relacja, którą mamy z samym sobą jest wyjątkowa i piękna. Posiadanie zdrowego związku pomaga czuć się bezpiecznie i pewnie, nawet w trudnych czasach. Podnosi Twoją samoocenę, poprawia sposób, w jaki postrzegasz siebie i innych.

Stając się emocjonalnie dostępnym dla siebie i zaspokajając swoje potrzeby, pomagasz również poprawić swoje relacje z innymi. Wiedząc, że możesz sobie zaufać i polegać na sobie, możesz osiągnąć wszystko, do czego dążysz.

Najczęściej zadawane pytania (FAQs)

Q. Jak rozpocząć podróż z samym sobą? A. Zacznij od pozwolenia sobie na zwrócenie uwagi na siebie. Zacznij od małych kroków. Może to być regularne wykonywanie jednego aktu troski o siebie. P. Mam tendencję do szukania wad i negatywnego mówienia o sobie. Co powinnam zrobić? A. Wewnętrzny krytyczny głos może być bardzo ostry. Może doprowadzić do tego, że wpadniesz w spiralę negatywnych myśli. Spróbuj codziennie wypowiadać na głos pozytywne afirmacje dla siebie. Zmniejszy to intensywność tego głosu. Praca z terapeutą może być bardzo pomocna w nauczeniu się, jak radzić sobie z krytycznym głosem. P. Boję się, że inni nazwą mnie egocentrykiem, jeśli zacznę nadawać sobie priorytety, co powinnam zrobić? O. To zrozumiałe. Ustalenie priorytetów dla siebie może wydawać się trudne i przytłaczające. Ta zmiana wpłynie na innych, którzy do tej pory czerpali korzyści z tego, że to ich traktowałeś priorytetowo. Może to dotyczyć podstawowych obowiązków domowych lub odmowy podjęcia przez Ciebie dodatkowej pracy. Zastanów się, co jest dla Ciebie ważniejsze - co pomyślą o mnie inni, a co ja pomyślę o sobie.
Tags: AkceptacjaŚwiadomośćJak mieć dobrą relację z samym sobą? Poszukaj pomocyPielęgnacja siebiePrzestań wywierać na siebie presjęUnconditional loveWays to have a relationship with self-selfWhat does a relationship with self-self mean?