Terminy. Problemy z pieniędzmi. Presja w związkach. Cyfrowy świat, w którym żyjemy, oparty na terminach, sprawił, że stres stał się integralną częścią naszego życia. Oprócz wpływu na zdrowie psychiczne i emocjonalne, stres może również wpływać na nasze samopoczucie fizyczne. Hormon stresu, kortyzol, został powiązany ze zwiększoną ilością tkanki tłuszczowej i może prowadzić do przybierania na wadze.

W edycji badania "Staying@Work" przeprowadzonego przez Towers Watson w regionie Azji i Pacyfiku stres został sklasyfikowany jako czynnik ryzyka nr 1 dla stylu życia, wyprzedzając brak aktywności fizycznej i otyłość, co sprawia, że musimy koniecznie zająć się tym czynnikiem ryzyka.

Zastanawiasz się, jak dokładnie stres wpływa na utratę wagi? Zajmijmy się podstawami.

Co jest przyczyną stresu?

Raport APA na temat stresu wymienia obowiązki zawodowe i rodzinne, gospodarkę, zarządzanie pieniędzmi i problemy zdrowotne w rodzinie jako 5 najważniejszych powodów, dla których ludzie są zestresowani. Oprócz tego istnieją czynniki fizyczne, takie jak brak snu, nieznana wrażliwość na żywność, zła jakość powietrza, zaburzenia regulacji poziomu cukru we krwi i zanieczyszczona woda.

Jak ciało reaguje na stres?

Kiedy ciało wyczuwa jakikolwiek stresor - bodziec zewnętrzny, warunki środowiskowe lub wydarzenie, które powoduje stres, uwalnia kortyzol, hormon steroidowy, produkowany przez zona fasciculata kory nadnerczy w nadnerczu.

Co robi kortyzol?

Kortyzol jest hormonem energii i czujności. Nie jest dla Ciebie zły - tak długo, jak długo organizm uwalnia go we właściwym czasie. Jest to hormon dobowy, więc jego poziom musi osiągnąć szczyt rano, abyś czuł się pełen energii; w ciągu dnia musi powoli spadać, abyś mógł zasnąć w nocy. U osób z normalnym cyklem kortyzolu, hormon ten pomaga spalać tłuszcz rano.

Jak kortyzol wpływa na utratę wagi?

Stres emocjonalny i fizyczny prowadzi do ciągłego uwalniania kortyzolu, który może utrudniać wysiłki związane z utratą wagi.

Organizm reaguje na trzy sposoby:

1. Sprawia, że komórki stają się mniej wrażliwe

Kortyzol wpływa na miejsca receptorowe innych hormonów, sprawiając, że komórki gorzej reagują na sygnały. Jeśli organizm nie odczytuje sygnału insuliny, może to prowadzić do insulinooporności i cukrzycy. Jeśli mózg nie może odczytać sygnałów z leptyny, hormonu, który jest niezwykle ważny, jeśli chodzi o utratę wagi, możesz nabawić się leptynooporności. Może to spowodować, że będziesz czuć się głodna przez cały czas i prowadzić do przejadania się.

2. Zwiększa stan zapalny w organizmie

Kortyzol zwiększa stan zapalny w całym organizmie. To podnosi prawdopodobieństwo przechowywania tłuszczu trzewnego, niezdrowego tłuszczu, który znajduje się w organizmie i otacza narządy. Przykładem tłuszczu trzewnego jest "piwny brzuch". Wyższy trzewny tłuszcz, wyższe uwalnianie sygnałów zapalnych, co powoduje cykl stanu zapalnego i przechowywania trzewnego tłuszczu.

3. Źle zarządza hormonami głodu

Kortyzol negatywnie wpływa na utratę wagi, ponieważ dysreguluje hormony głodu, głównie grelinę i leptynę. Leptyna pomaga kontrolować apetyt, natomiast grelina jest uwalniana, gdy ktoś jest głodny. Połączenie mniejszej leptyny i zwiększonej greliny powoduje, że ludzie dokonują niezdrowych wyborów i przejadają się. Wysoki poziom cukru we krwi prowadzi do skoku insuliny, po którym zazwyczaj następuje gwałtowny spadek cukru we krwi, co powoduje uwolnienie kortyzolu, który pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi, a tym samym zwiększa poziom hormonów głodu.

Istnieje sposób na wyjście z cyklu kortyzolu! Oto, co musisz zrobić, aby pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia swoich celów fitness:

Ćwicz regularnie

Wygospodarowanie czasu na sesję cardio jest dobre, ale zbyt intensywne treningi lub przetrenowanie mogą podnieść poziom kortyzolu! Spróbuj szybkich spacerów lub zestawów pompek. Regularne i wymagane ćwiczenia pomagają również radzić sobie ze stresem.

Zero diety

Badania pokazują, że ciągłe stosowanie diety może podnieść poziom kortyzolu o 18 procent. Może to również prowadzić do zaburzeń poziomu cukru we krwi, przez co stajesz się głodna i masz skłonność do podjadania.

Mniej kofeiny

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Oklahomie wykazały, że spożycie równowartości 2,5 do 3 filiżanek kawy w warunkach łagodnego stresu podnosi poziom kortyzolu o około 25 procent i utrzymuje go na tym samym poziomie przez 3 godziny. Może to zmienić poziom kortyzolu w organizmie i wpłynąć na utratę wagi.

Duża ilość snu

Brak snu może mieć wpływ na utratę wagi. Badanie przeprowadzone przez University of Chicago wykazało, że średnio 6 i pół godziny snu każdej nocy może zwiększać poziom kortyzolu, apetyt i przyrost masy ciała. Narodowa Fundacja Snu zaleca od 7 do 9 godzin snu.

Medytacja i joga

Ćwiczenia oddechowe, takie jak joga i tai chi, mogą uspokoić umysł, obniżyć poziom stresu i ograniczyć impulsywne jedzenie. Medytacja może również pomóc w obniżeniu poziomu kortyzolu.

Czytanie, słuchanie muzyki i pozostawanie w kontakcie z rodziną i przyjaciółmi również może pomóc.

Tagi: szybki spacerkcortisolCukrzycafitnessfitness celemedytacja przyrost masy ciała utrata wagijoga