Jak sugeruje termin, Body Mass Index lub BMI, służy jako wskaźnik stanu zdrowia lub wagi ciała. Ważne jest, aby zrozumieć, co dokładnie oznacza BMI i jak może on wpływać na Twoje zdrowie. Utrzymanie normalnego zakresu BMI może okazać się najbardziej podstawowym krokiem do zachowania dobrego stanu zdrowia.

W tym artykule szczegółowo badamy, czym jest BMI, wszystko, co musisz wiedzieć o kalkulatorze BMI, jakie powinno być twoje idealne BMI, jak możesz zmniejszyć swoje BMI i więcej.

Spis treści

    Co to jest BMI?Wzór obliczania BMIIdealny zakres BMI dla mężczyzn i kobietIdealny zakres BMI dla dzieciJak BMI wpływa na zdrowie? Sposoby na zmniejszenie BMISumowanie

Co to jest BMI?

Wskaźnik masy ciała lub BMI jest miarą wagi osoby w odniesieniu do jej wzrostu. Innymi słowy, mierzy on wielkość ciała, biorąc pod uwagę zarówno wagę, jak i wzrost. Znając swój wskaźnik BMI, możesz określić, czy masz nadmiar tkanki tłuszczowej w stosunku do swojego wzrostu. BMI może generalnie służyć jako wskaźnik całkowitej tkanki tłuszczowej. Jednak nie zawsze musi tak być, ponieważ osoba z dużą masą mięśniową może również znaleźć się w przedziale nadwagi.

Nauka stojąca za BMI jest taka, że im wyższa osoba jest, tym więcej tkanki ma, co oznacza, że ma tendencję do ważenia więcej niż ludzie, którzy są krótsze. W większości przypadków BMI danej osoby koreluje z całkowitą zawartością tłuszczu w organizmie, co oznacza, że im wyższy wynik BMI, tym większa całkowita zawartość tłuszczu w organizmie. Tak więc, wyniki kalkulatora BMI powiedzą Ci, czy znajdujesz się w normalnym zakresie, czy też masz niedowagę, nadwagę lub otyłość.

W tym sensie, wskaźnik masy ciała jest raczej wskaźnikiem stanu zdrowia i masy ciała, niż faktycznym pomiarem. Jeśli okaże się, że masz zdrową wagę w stosunku do swojej wagi, oznacza to, że jesteś stosunkowo zdrowy. Jeśli jednak okaże się, że masz niedowagę, nadwagę lub otyłość, oznacza to, że możesz mieć łagodne lub poważne komplikacje zdrowotne spowodowane nadmiarem tkanki tłuszczowej i ważne jest, abyś pracował nad osiągnięciem normalnego zakresu wskaźnika BMI.

Wzór na obliczenie BMI

Obliczanie wskaźnika masy ciała jest dość proste. Możesz użyć kalkulatora BMI, który możesz znaleźć w Internecie. Wszystko, co musisz zrobić, to wprowadzić swój wzrost, wagę, wiek i czasami płeć, a kalkulator BMI natychmiast poda Ci wskaźnik masy ciała.

BMI można również obliczyć za pomocą wzoru matematycznego. Wzór ten polega na podzieleniu wagi w kilogramach przez kwadrat wzrostu w metrach. Tak więc, wzór na obliczenie BMI można przedstawić jako:

BMI = waga (kg)/kwadrat wzrostu (m2)

Na przykład, jeśli Twoja waga wynosi 68 kg, a Twój wzrost w metrach 1,65, to zgodnie ze wzorem Twój wskaźnik BMI wyniesie 24,98.

Ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób wskaźnik BMI może wpływać na zdrowie. Nieprawidłowy poziom wskaźnika masy ciała może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Dlatego należy zadbać o to, aby utrzymać swój wskaźnik BMI w normalnym zakresie.

Idealny zakres BMI dla mężczyzn i kobiet

Dla osób dorosłych idealny zakres mieści się w przedziale od 18,5 do 22,9. Jeśli Twoje BMI mieści się w tych granicach, to znaczy, że jesteś uważany za zdrowego. Dla pełniejszego zrozumienia, poniżej znajduje się klasyfikacja BMI dla dorosłych.

1. BMI poniżej 18,5 - niedowaga

Jeśli Twoje BMI jest niższe niż 18,5, oznacza to, że masz niedowagę. Aby uniknąć komplikacji zdrowotnych, które mogą powstać z powodu niskiego poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie, musisz przybrać na wadze. Upewnij się, że skontaktujesz się z lekarzem lub dietetykiem w celu uzyskania profesjonalnego wglądu i porady.

2. 18,5 do 22,9 - zdrowe

Jeśli Twój wskaźnik BMI mieści się w przedziale od 18,5 do 22,9, oznacza to, że masz zdrową wagę w stosunku do swojego wzrostu. Jest to twój normalny zakres BMI. Kiedy utrzymujesz zdrowy poziom tkanki tłuszczowej w organizmie, oznacza to, że masz znacznie niższe ryzyko rozwoju komplikacji zdrowotnych.

3. 23,0 do 24,9 - nadwaga

Jeśli Twój wskaźnik BMI mieści się w przedziale od 23,0 do 24,9, oznacza to, że masz nadwagę. Innymi słowy, masz wyższy niż idealny poziom tkanki tłuszczowej, biorąc pod uwagę Twój wzrost. W takich przypadkach ważne jest, aby stracić trochę wagi, aby poprawić swoje zdrowie. Zaleca się, abyś porozmawiał z lekarzem lub dietetykiem w celu uzyskania profesjonalnej porady.

4. 25,0 i powyżej - otyłość

Jeśli Twój wskaźnik BMI jest wyższy niż 25,0, oznacza to, że jesteś otyły lub innymi słowy masz znaczną nadwagę. Jest to dalekie od idealnego BMI i oznacza, że masz o wiele za dużo tkanki tłuszczowej w stosunku do swojego wzrostu, a to może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Ważne jest, abyś schudła z powodów zdrowotnych. W takiej sytuacji skontaktuj się z lekarzem lub dietetykiem, aby uzyskać profesjonalną poradę.

Idealny zakres BMI dla dzieci

Jeśli chodzi o BMI checker dla dzieci, jak również nastolatków, istnieją pewne niewielkie różnice w porównaniu z kalkulatorem BMI dla dorosłych. U dorosłych, wskaźnik masy ciała nie jest związany z ich wiekiem lub płcią. Nie ważne czy jesteś mężczyzną czy kobietą, ta sama formuła BMI i ten sam wykres BMI odnosi się do Ciebie.

Jednak w przypadku dzieci i nastolatków, wiek i płeć dziecka muszą być brane pod uwagę przy obliczaniu wskaźnika masy ciała. Dzieje się tak dlatego, że dziewczynki i chłopcy, którzy wciąż rosną, rozwijają się w różnym tempie, więc w zależności od tego, ile mają lat, ilość tkanki tłuszczowej, którą noszą, różni się.

Mówiąc prościej, dzieci nie są klasyfikowane przez lekarzy i pracowników służby zdrowia do zdrowych przedziałów wagowych, głównie z następujących powodów.

    Zdrowe zakresy wagowe zmieniają się wraz ze wzrostem dzieckaMęskie i żeńskie ciała rozwijają się w różnym tempieZdrowe zakresy wagowe zmieniają się z każdym miesiącem życia, jeśli chodzi o dzieci

Tak więc, podczas obliczania wskaźnika masy ciała dla dzieci i nastolatków, lekarze używają tego samego wzoru, który obejmuje ich wagę i wzrost. Jednak główną różnicą jest to, że po uzyskaniu wyniku BMI checker, a następnie zlokalizować BMI, jak również wiek dziecka na wykresie BMI, który jest specjalnie wykonany dla dzieci, biorąc pod uwagę ich wiek i płeć też. Dzięki temu pracownicy służby zdrowia mogą określić, czy dziecko mieści się w normalnym zakresie BMI.

Jak BMI wpływa na zdrowie?

Jak wspomniano wcześniej, wskaźnik masy ciała jest wskaźnikiem Twojego zdrowia. Jeśli Twój wskaźnik BMI jest niski i masz niedowagę, lub jeśli masz wysoki wskaźnik BMI i masz nadwagę lub otyłość, oznacza to, że jesteś w grupie wysokiego ryzyka większych komplikacji zdrowotnych. Na przykład, jeśli BMI checker powie Ci, że masz BMI niższe niż 18,5, a masz niedowagę, może to oznaczać, że stosujesz złą dietę lub masz niepożądane reakcje na niektóre leki.

Jeśli masz BMI, które jest wyższe niż normalny zakres BMI, to znaczy, jeśli masz nadwagę lub otyłość, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że możesz rozwinąć poważne choroby zdrowotne, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Jeśli masz nadwagę, oznacza to, że Twój organizm musi pracować ciężej, aby funkcjonować prawidłowo. Często stanowi to zbyt duże obciążenie dla narządów, co prowadzi do rozwoju wspomnianych schorzeń.

Różne badania wykazały silne korelacje pomiędzy nadwagą lub otyłością a rozwojem poważnych schorzeń zdrowotnych. Na przykład, osoby otyłe są bardziej narażone na przewlekłe choroby serca, wysokie ciśnienie krwi, cukrzycę, problemy z układem oddechowym, zapalenie kości i stawów, udar mózgu, niektóre nowotwory i inne komplikacje zdrowotne. Choroby te często mogą prowadzić do przedwczesnej śmierci.

Oprócz fizycznych skutków posiadania niezdrowego BMI, istnieją również skutki psychologiczne. Niskie BMI może być wskaźnikiem anoreksji, czyli zaburzenia odżywiania, w którym ludzie mają nienaturalną obsesję na punkcie swojej wagi i spożywanych pokarmów. Może to powodować wysoki poziom stresu, niepokoju, a nawet depresji.

Na wyższym końcu spektrum, mamy ludzi z wysokim wskaźnikiem masy ciała. Są to ludzie, którzy mają nadwagę lub są otyli. Bycie ciężkim może powodować problemy z obrazem ciała, wpływając na poczucie własnej wartości, a tym samym powodując, wysoki poziom stresu psychologicznego. Jest to powszechne zarówno u dzieci jak i dorosłych.

Jeśli masz wskaźnik masy ciała, który jest niższy lub wyższy niż idealny BMI, to jest wysoce zalecane, aby skontaktować się z lekarzem, który może dokładnie przeanalizować swój stan i zapewnić profesjonalną poradę. Pomoże Ci to w osiągnięciu normalnego zakresu BMI.

Ważne jest, aby pamiętać, że można pracować na rzecz zdrowszego BMI poprzez lepszą dbałość o swoje zdrowie.

Sposoby na obniżenie BMI

Obecnie jest wiele osób, które mają wysoki wskaźnik BMI, co naraża je na różne komplikacje zdrowotne. Jeśli jesteś wśród tych ludzi, to ważne jest, aby pracować w kierunku zmniejszenia wskaźnika masy ciała. To, z kolei, pomoże Ci żyć zdrowo.

Poniżej omówimy kilka kroków, które możesz podjąć w celu zmniejszenia swojego BMI i osiągnięcia zdrowego i normalnego zakresu BMI.

1. Stosuj zdrową dietę

Jedzenie zdrowo i na czas jest niezwykle ważne, jeśli chcesz utrzymać zdrową wagę. Upewnij się, że Twoje ciało otrzymuje wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje i ogranicz jedzenie śmieci.

Spożywanie dużej ilości śmieciowego jedzenia jest jednym z najprostszych sposobów na przybranie na wadze i zwiększenie swojego BMI. Zamiast tego jedz zdrową żywność, taką jak owoce i warzywa, a także pokarmy bogate w błonnik. Te pokarmy sprawiają, że czujesz się syty przez dłuższy czas, a jednocześnie są niezwykle pożywne.

Aby zapewnić zdrowe odżywianie, konieczne jest utrzymanie zdrowego, zrównoważonego planu żywieniowego. Możesz znaleźć najlepszy indyjski plan diety dla utraty wagi tutaj.

2. Nie pomijaj śniadania i jedz na czas

Upewnij się, że nie pomijasz śniadania. Będziesz tylko czuć się głodny przez cały dzień i skończyć się przekąski dużo, głównie na niezdrowej żywności.

Jedzenie na czas w ciągu dnia jest ważne, jeśli chcesz mieć zdrowy wskaźnik masy ciała, ponieważ łatwiej jest spalić kalorie szybciej. Poza tym, nie czujesz się kuszony do binge na niezdrowej żywności w między posiłkami.

3. Ćwicz regularnie

Kolejnym kluczowym elementem w Twojej podróży do utraty wagi i zmniejszenia BMI jest regularne ćwiczenie. Poświęć co najmniej 30 minut każdego dnia na ruch, niezależnie od tego, czy chodzisz, biegasz, biegasz czy ćwiczysz.

Oprócz tego, że pomogą Ci spalić kalorie, których potrzebujesz, regularne ćwiczenia zapewnią Ci dobre samopoczucie, utrzymają Cię w dobrej kondycji i aktywności.

4. Upewnij się, że pijesz dużo wody

Znaczenie picia wody nie może być wystarczająco podkreślone. Twoje ciało musi pozostać nawodniony przez cały czas. Poza tym, wiele razy, ludzie mylą głód z pragnieniem. Tak więc, zamiast pić wodę, kończą jedząc i spożywając mnóstwo kalorii, podczas gdy szklanka wody jest tym, czego naprawdę potrzebuje Twój organizm.

5. Ogranicz spożycie alkoholu

Jeśli nie chcesz mieć piwnego brzucha, musisz ograniczyć spożycie alkoholu. Alkohol każdego rodzaju, nie tylko piwo, zawiera mnóstwo kalorii. Tak więc, starając się osiągnąć idealny wskaźnik BMI, alkohol nie jest Twoim najlepszym przyjacielem. W rzeczywistości, kieliszek wina zawiera tyle samo kalorii, co kawałek czekolady.

Starając się zmniejszyć liczbę, którą pokazuje kalkulator BMI, nie zapominaj, że bardzo ważne jest szukanie pomocy i porady u lekarzy, medyków i/lub dietetyków. Będą oni w stanie dać Ci lepsze zrozumienie Twojego stanu zdrowia i pomogą Ci dotrzeć tam, gdzie chcesz być.

Podsumowanie

Twój wskaźnik masy ciała daje Ci jasny pogląd na to, czy Twoja masa ciała jest idealna dla Twojego wzrostu, czy nie. Należy podjąć kroki w celu zapewnienia, że utrzymujesz normalny poziom BMI, aby pozostać zdrowym i utrzymać z dala od zaburzeń stylu życia. Postępuj zgodnie z poradami wymienionymi w tym artykule, aby utrzymać swoje BMI na normalnym poziomie i zachować zdrowie w ryzach.

Tags: bmi chartbmi checkerbody mass indexbody mass index levelsdrink watereat healthyideal bmilose weightlower bmi levelsnormal bmi rangereduce bmiweight loss