Wszyscy potrzebujemy wody, aby przetrwać, ale dlaczego warto ją pić i w czym nam to pomoże

Czy wiesz, że Twoje ciało składa się z około 60 procent wody? Twój organizm wykorzystuje wodę we wszystkich komórkach, narządach i tkankach pomagając regulować temperaturę oraz utrzymać różne funkcje organizmu. Ponieważ organizm traci wodę poprzez oddychanie, pocenie się, i trawienie, ważne jest, aby nawodnić się przez picie płynów i spożywanie pokarmów zawierających wodę. Ilość wody jaką należy wypijać zależy od wielu czynników, w tym klimatu, w którym żyjesz, twojej aktywności fizycznej oraz twojego stanu zdrowia.

Woda chroni tkanki, rdzeń kręgowy i stawy

Woda służy nie tylko do gaszenia pragnienia lub termoregulacji organizmu. Utrzymuje ona również nawodnienie tjanek w organiźmie. Wiesz jak to jest, kiedy twoje oczy, nos, usta stają się suche ? Utrzymanie ciała nawodnionego pomaga utrzymać optymalny poziom wilgotności w tych wrażliwych obszarach, jak również we krwi, kościach i mózgu. Ponadto, woda ułatwia ochronę rdzenia kręgowego, i działa jako środek ułatwiający pracę stawów.

Woda pomaga organizmowi usuwać niepotrzebne składniki z organizmu

Odpowiednie spożycie wody pozwala organizmowi wydalać niepotrzebne składniki z organizmu poprzez pocenie się, oddawanie moczu i defekację.

Woda pomocna w trawieniu

Trawienie rozpoczyna się już w jamie ustnej ze śliną. Trawienie opiera się na aktywności enzymów, które są osiągane w ślinie, w celu rozbicia jedzenia i płynów oraz do rozpuszczenia minerałów i innych składników odżywczych. Woda jest również konieczna, w prawidłowym trawieniu np. błonnika. Za pomocą wody, ten łatwo rozpuszcza się wspomagając prace jelit.

Dzięki spożywaniu dużej ilości wody nie doprowadzisz do odwodnienia organizmu

Twój organizm traci płyny np. podczas intensywnych ćwiczeń lub podczas podwyższonej temperatury w wyniku choroby przebiegającej z biegunką lub wymiotami. Jeśli tracisz płyny z któregokolwiek z tych powodów ważne jest, aby zwiększyć spożycie płynów, aby można było przywrócić naturalny poziom nawodnienia organizmu. Lekarz może również zalecić, aby pić więcej płynów, aby pomóc w leczeniu innych problemów zdrowotnych, takich jak zakażenia pęcherza moczowego i kamieni w drogach moczowych. Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią, może warto skonsultować się z lekarzem o ilości spożywania płynów, ponieważ twoje ciało będzie korzystać z ich większej ilości niż zwykle, zwłaszcza jeśli karmisz piersią.

Ile wody jest potrzebne?

Nie ma sztywnych reguł ile powinno się pić wody, wiele osób wypełnia swoje codzienne potrzeby nawodnienia poprzez picie wody wtedy, kiedy są spragnieni. Jeśli nie jesteś pewien swojego poziomu nawodnienia, spójrz na mocz. Jeśli  jest on jasny, oznacza to że jesteś w dobrej formie. Jeżeli jest ciemny, prawdopodobnie jesteś odwodniony.