Ciecierzyca znana również jako fasola garbanzo początkowo uprawiana była w rejonie Morza Śródziemnego i na Bliskim Wschodzie. Później zaczęła być uprawiana na całym świecie.

Najczęściej spotykaną odmiana ciecierzycy jest beżowa i okrągła jednak bywają również odmiany w innych kolorach takich jak czarny, zielony, czerwony. Podobnie jak inne rośliny strączkowe, takie jak fasola, groch i soczewica, ciecierzyca ceniona jest ze względu na wysoką zawartość białka i błonnika. Zawiera również kilka kluczowych witamin i minerałów które wpływają korzystnie na zdrowie ludzkie.

Ciecierzyca jest związane z wieloma korzyściami dla zdrowia np.:

1) Cukrzyca

Badania wykazały, że chorzy na cukrzycę typu 1, którzy prowadzą dietę bogatą w błonnik mają niższy poziom glukozy we krwi. Błonnik może poprawić poziom cukru we krwi, lipidów oraz poziom insuliny.

Wg. Wytycznych zaleca się spożywanie 21-25 g błonnika dziennie dla kobiet i 30-38 g dziennie dla mężczyzn.

2) Zdrowie kości

Zawarte w ciecierzycy żelazo, fosfor, wapń, magnez, mangan, cynk i witamina K może przyczynić się do budowania i utrzymywania struktury kości.

Odpowiednia ilość i równowaga między fosforem oraz wapniem jest konieczna dla prawidłowej mineralizacji kości. Spożyty w zbyt dużej ilości fosfor ze zbyt małym spożyciem wapnia może doprowadzić do utraty kości.

Tworzenie macierzy kości wymaga magnezu mineralnego, żelaza i cynku – pierwiastki te odgrywają kluczową rolę w produkcji i procesie dojrzewania kolagenu.

Niskie spożycie witaminy K jest związane z większym ryzykiem wystąpienia złamania kości. Wystarczające spożycie witaminy K jest ważne dla zdrowia, ponieważ witamina ta działa jako modyfikator białek macierzy kości, zwiększa absorpcję wapnia i może zmniejszyć wydalanie calcium.

3) Ciśnienie krwi

Utrzymanie niskiego spożycia sodu jest niezbędne do obniżenia ciśnienia krwi, zwiększenie spożycia potasu jednak może być tak samo ważne, ze względu na jego skutki rozszerzenia naczyń krwionośnych.

4) Zdrowe serce

Ciecierzyca zawiera wysoką zawartość błonnika, potasu, witaminy C i witaminy B-6  co przyczynia się do zmniejszenia całkowitej ilości cholesterolu we krwi, a tym samym zmniejszenia ryzyka chorób serca.

W jednym z badań wykazano że osoba, która spożywała 4069 mg potasu dziennie miała 49% mniejsze ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca w porównaniu do tych, które jadły mniej potasu (1000 mg na dobę) .

5) Rak

Selen jest minerałem, który nie jest obecny w większości owoców i warzyw, ale można znaleźć go właśnie w ciecierzycy. Odgrywa on ważną rolę w funkcjonowaniu enzymów wątroby i pomaga w detoksykacji niektórych związków rakotwórczych w organizmie. Dodatkowo, selen zapobiega zapaleniu oraz zmniejsza wzrost guza.

Ciecierzyca zawierają także kwasu foliowy, który odgrywa ważną rolę w syntezie DNA, zapobiegając w ten sposób tworzeniu się i mutacji komórek nowotworowych w DNA.

Saponiny, które są obecne w fitoskładnikach ciecierzycy, zapobiegają namnażaniu i rozprzestrzenianiu się komórek nowotworowych w całym ciele.

Wysokie spożycie błonnika z owoców i warzyw, takich jak groch są związane z obniżonym ryzykiem wystąpienia nowotworu jelita grubego.

Witamina C działa jako silny przeciwutleniacz i pomaga chronić komórki przed wolnymi rodnikami.

6) Cholesterol

Badania wykazują, że ciecierzyca w diecie obniża ilość lipoprotein o niskiej gęstości (LDL) cholesterolu we krwi.

7) Zapalenie

Cholina jest bardzo ważnym i uniwersalnym składnikiem odżywczym, który pomaga w lepszym zasypianiu poprawia pracę mięśni, zdolność uczenia się i pamięci. Cholina również pomaga w utrzymaniu struktury błon komórkowych, pomaga w przenoszeniu bodźców nerwowych, pomaga w absorpcji tłuszczu i zmniejsza przewlekłe zapalenia.

8) Trawienie

Ze względu na wysoką zawartość błonnika, ciecierzyca może zapobiec zaparciom i pomóc w usprawnieniu funkcjonowania układu pokarmowego. Z badań wynika iż większość błonnika w ciecierzycy jest błonnikiem nierozpuszczalnym, co jest dobre dla trawienia. Ciecierzyca jest tak bogata w błonnik i białko że osoby, które ją jedzą zazwyczaj posiadają lepszą regulację cukru we krwi.

9) Waga i łaknienie

Błonniki dietetyczne są powszechnie uznawane za ważne czynniki kontrolowania wagi i funkcjonują jako "środkii wypełniającei" w układzie pokarmowym. Związki te zwiększają uczucie sytości i zmniejszają apetyt, dzięki czemu czujesz się pełniejszy na dłużej, a tym samym obniżeniu ulega ogólna ilość spożywanych kalorii.

Spożywanie owoców i warzyw wszelkiego rodzaju od dawna związane jest ze zmniejszeniem ryzyka wielu schorzeń zdrowotnych związanych ze stylem życia. Wiele badań sugeruje, że wzrost konsumpcji pokarmów roślinnych, takich jak np. ciecierzyca zmniejsza ryzyko otyłości, cukrzycy, choroby serca i wpływa na zdrową cerę i włosy, wzrost energii. 

Propozycje ciecierzycy i innych strączkowych możecie znaleźć tutaj http://zdrowazywnosc24.pl/%C5%BBYWNO%C5%9A%C4%86-NATURALNA/STR%C4%84CZKOWE